Vet du om att den inramade konst du nyss köpte, eller fick ärva, kan vara inramad på ett felaktigt sätt med material som på sikt skadar verket? Det är framförallt konst på papper, grafiska blad, akvareller, pasteller och fotografier som kan vara inramade med fel material.
Vid inramning av konstverk är det viktigt att endast använda åldersbeständig och syrafri kartong och att inte lägga glaset direkt mot verket. Före 1980-talet fanns inte åldersbeständig kartong, vilket gör att du bör vara extra uppmärksam på konst som är inramad före denna tid.
En passepartout är den kartong som vid de flesta inramningar omger konstverket och ligger mellan det och glaset. Det är viktigt att denna är åldersbeständig och syrafri vilket även gäller kartongens baksidan.
Säkra tecken på en felaktigt utförd inramning är gulnad passepartout med en mörk snittyta, bruna fläckar och missfärgningar, antingen på konstverket eller på passepartouten. I vissa fall kan det vara svårt att se om passepartouten är syrafri el ej då man i vissa fall har målat passepartouten i en viss färg.
Om konstverket behöver renoveras på något sätt har vi samarbete med lokala konservatorer inom papper-, måleri och textil.
Tänk på att många konstverk, särskilt teckningar, akvareller och grafiska blad är känsliga för både solljus, värme och fukt. Undvik därför att hänga tavlor i starkt solljus och i närheten av element eller starka lampor.
Fukt och papper är aldrig en bra kombination. Se därför till att du inte förvara konstverk på ställen som kan drabbas av fukt, t.ex som på vinden eller i källaren. Inramningar är i regel känsliga för temperaturväxlingar. För att undvika fuktskador ska du därför vara försiktig med att hänga ett konstverk direkt mot en yttervägg. Det gäller främst äldre hus.
Vi gör även besiktningar av din konst!
Vi undersöker att alla inramningar är yrkesmässigt utförda och inte skadas av det omkringliggande materialet. Vi ser till så att det finns korrekt upphängningsanordning.